miercuri, 16 iunie 2010

va zic eu, bai

o chestie care s-ar putea sa vi se para oarecum aiurea e faptul ca , desi teoria relativitatii e veche de aproximativ un veac (ceva mai putin, dar pe-acolo) in scoli inca se preda fizica newtoniana si geometria euclidiana. desi s-a demonstrat clar si concret ca acestea sunt notiuni perimate, si ca tu nu pasesti pe pamant pentru ca te suge gravitatia ci pentru ca pamantul curbeaza spatiu-timpul in jurul lui in asa fel incat tu sa poti sa umbli. sau, mai corect, tu esti in asa fel adaptat incat sa poti umbla prin spatiu-timpul asta deformat.

e bizar ca nu se spune asta la scoala, si pe de o parte e gresit, pentru ca astfel lumea ramane in cap cu niste idei deformate despre spatiu si timp, astfel nefacandu-se nici un fel de progres. 

pe de alta parte fizica newtoniana si geometria si toate astea sunt ok pentru marea majoritate a oamenilor, oameni care nu se vor dedica studiului teoretic al fizicii in decursul vietii. dar consider ca ar fi bine macar sa stie. adica tanti de la chiosc, de unde-mi iau tigari, nu va fi deloc impactata de asemenea chestiuni. dar pe astia mici ar trebui sa-i ia cineva deoparte la finalul liceului si sa le spuna "coae, se-ntampla niste cacaturi in universul asta de nici nu-ti imaginezi, ce-ai invatat pana acum despre el e frumos dar inexistent, acu' ai de ales daca vrei sa stii mai multe sau sa-ti vezi de drum".

ar fi frumos teoretic, ca tot atatea gipane ai vedea pe strada. dar macar sa stii ca exista alternative...

p.s. ce-am spus mai sus se aplica intr-un sistem de invatamant teoretic ideal, deci nu vorbim de chestiuni concrete.

Un comentariu:

cosmacpan spunea...

"coae, se-ntampla niste cacaturi in universul asta de nici nu-ti imaginezi" mi-a plăcut de nu am aer, da după părerul meu mare parte din coae a cetit mult mai multă literatură (specialitate, SF, popularizare) decât mulţi dintre noi ceilalţi şi chiar dacă nu spune nika asta nu înseamnă că ei nu gândeşte...dar eu te susţin şi promit să mai cetesc pe ici pe colo ceva uşor de popularizare (ofilitura mea neuronică nu mai suporta toate razele gamma)