vineri, 21 mai 2010

articol arte numaru' pe iunie

adica am reusit in sfarsit sa scriu un articol, dupa o saptamana de chinuri. si finca are niste informatii interesante in continutul lui interior, o sa-l pun si aici.

diseara ii fac corectura si-l trimit, impreuna cu niste poze de pe image project pe care inca nu le-am selectat. enjoy:

Ce sa faci in casa cand ploua?

De multe ori ma confront cu aceasta dilema. Am niste timp liber, am un chef nebun de fotografiat, dar afara ploua sau e lumina nasoala si sunt blocat in casa. Iar in casa, in mod obisnuit, e lumina si mai proasta sau prea putina pentru a o utiliza eficient.

Sunt multe lucruri faine de facut in casa. Cu putina imaginatie, poti transforma o camera sau un colt de camera intr-un studio foto, ceea ce inseamna potential niste fotografii foarte reusite.

Pentru inceput recomand un blitz extern si un controller remote. Ceea ce inseamna ca in acest moment ai asigurata lumina pentru o multitudine de situatii. Poti fotografia cu lumina laterala, din spate sau de sus, poti obtine umbre tari sau moi – pentru cele din urma fiind de ajuns o coala A4 intre blitz si subiect.

Acum ca am asigurat partea de lumina, putem observa lesne ca mai avem o mica problema: fundalul. Sa spunem ca ne-am gasit un subiect de fotografiat, de exemplu o cana. O asezam pe ceva, stabilim amplasarea si puterea blitzului (aveti trepied, nu?) si declansam. Obtinem o cana foarte frumoasa in prim plan si diverse alte scaune, mese, rufe, canapele, televizoare, calculatoare in fundal, care mai de care mai colorate, abatand atentia de la subiect. Ce facem acum?
Pentru obiecte relativ mici, apelam din nou la coala de hartie. Tinem cont si de faptul ca albul foii va reflecta o mare parte din lumina pe subiect. Pentru obiecte ceva mai mari, exista diverse solutii: hartie de impachetat, o fata de perna, o haina, un cearsaf, sau daca aveti in buget, va duceti frumos la croitorie si va luati exact ce material vreti, exact pe dimensiunile necesare. Eu personal nu am apelat niciodata la aceasta varianta.

Ok, avem lumina si fundal, dar parca n-as fotografia doar cani. Nu exista niste subiecte mai dinamice, mai atractive? Aici depinde strict de gusturile fiecaruia. Deschide frigiderul, ia cateva legume, pune-le intr-un bol si incearca o natura moarta. Partea frumoasa e ca poti modifica fizic compozitia pana iese ce-ti doresti. De asemenea, poti face o gramada de chestii cu omuletii aceia de lemn. Reprezentand o persoana, aduc multa expresivitate imaginii.

Probabil ai vazut fotografii cu stropi de apa. Pentru asa ceva, primul lucru este constientizarea faptului ca trebuie sa iesi din chiuveta. De ce? Pentru ca nu vei avea loc acolo cu aparat, blitz, trepied, fundal si alte lucruri. Asadar, te duci la farmacie, cumperi o perfuzie de ceva, orice, iar daca nu au cumperi doar branula si ce-ti mai trebuie, fara vasul efectiv. Ce te intereseaza de fapt este dispozitivul de reglare al frecventei picaturilor. Pe mine m-a costat treaba asta fix doi lei – deci nu e vorba de cine stie ce investitie. Intors acasa, intri pe youtube si cauti diverse scheme de iluminare pentru waterdrops. De notat aici ca picaturile ce primesc lumina directa nu vor iesi la fel de bine ca picaturile in care se reflecta o suprafata luminata corespunzator. Cu alte cuvinte, merita studiata propagarea luminii tinand cont ca scopul este sa ajunga imaginea imprimata pe senzor.

Reflectivitatea dedusa mai sus se aplica si in cazul fotografierii sticlei – un alt domeniu extrem de interesant si despre care gasiti chestii utile pe youtube. Eu mi-am stors o buna perioada creierii incercand sa-mi dau seama cum au obtinut unii oameni acele pahare fotografiate perfect. Ei bine, acum stiu, am testat si functioneaza. Problema e ca nu am pahare corespunzatoare.

Alte cateva chestii faine de incercat in interior ar fi: fotografia macro a obiectelor comune sau parti ale lor (pentru care trebuie, evident, obiectiv de macro) sau combinatii ale diverselor tehnici si elemente de mai sus. Vei descoperi ca fotografia in interior ofera un control foarte bun al tuturor elementelor ce compun o imagine, ceea ce inseamna libertate absoluta in creativitate.
Eu, de exemplu, am incercat sa prind un strop de apa lovindu-se de o sfera din sticla. Sincer, nu am reusit ce-mi propusesem, dar am cateva idei despre ce as putea face diferit pentru a ajunge la rezultatul dorit.

Nu conteaza ca esti in pana de inspiratie. Odata ce incepi sa fotografiezi, dupa cateva cadre vei observa ca se contureaza idei si devin din ce in ce mai clare. Totul e sa fotografiezi. Cat mai mult. Si sa incerci sa intelegi de ce unele imagini nu ies asa cum vrei.

Fireste, exista si cealalta parte a fotografiei de care te poti ocupa intr-o zi ploioasa. E vorba despre post-procesare. Fie ca e doar un crop pentru o incadrare mai buna sau o serie de efecte rezultand intr-o imagine ce nu are legatura cu realitatea, nu uita niciodata ca regulile ti le impui singur. In momentul in care tu nu mai esti multumit de rezultat, ai mers prea departe.

Nu stiu daca mi s-a intamplat mai mult de o singura data sa paraseasca o fotografie calculatorul meu spre a fi utilizata de altcineva fara a o trece intai prin post-procesare. Iar celor ce sunt impotriva acestor procedee nu le pot spune decat ca senzorul CMOS sau CCD interpreteaza realitatea pe baza matricilor stabilite de producator, asa ca imaginea digitala nu a fost si nu va fi vreodata “oglinda” realitatii. Daca o imagine e buna, daca are acel ceva, adaugand un anumit efect poate sublinia idea sau feeling-ul pe care artistul doreste sa-l transmita. Daca o imagine e slaba, va fi slaba orice i-ai face. Dar aici intram, din nou, in sfera subiectivului.

In concluzie, cand afara nu-i de mers, pune mana pe aparat si blitz si fotografiaza ce ai chef, cum ai chef. Nu exista reguli.

Niciun comentariu: