sâmbătă, 2 ianuarie 2010

Der Untergang

sau ultimele zile ale lui Hitler in buncarul din Berlin.

Povestea incepe in 1942 si este spusa de Traudl Junge( Alexandra Maria Lara), secretara personala a lui Hitle(Bruno Ganz). Actiunea se muta apoi in 1945, in ultimele zile ale celui de-al Doilea Razboi Mondial, in Berlinul asediat. Actiunea se desfasoara pe doua planuri: avem evenimentele din buncarul in care Hitler muta pe harta armate invizibile in incercarea disperata si lunatica de a contra ataca si evenimentele de la 'suprafata' in care copii de 12 ani sunt inrolati in armata si in care batranii sunt spanzurati cand refuza sa ia parte activ la razboi. Din buncarul lui, Hitler nu arata niciun fel de compasiune pentru poporul sau, condamnandu-l la moarte, considerandu-l nevrednic de planurile sale marate, iar moartea ca singurl lucru pe care-l merita.

Probabil ca multe lucruri mi s-ar fi parut exagerari sau chiar inventii, daca nu as fi stiut mai bine.
Generalii celui de-al Treilea Reich nu au curaj sa-i spuna lui Hitler situatia dezastruoasa in care se afla Germania; cine o face este numit las si tradator.
Hitler este privit ca un fel de zeu, singurul capabil sa decida soarta tuturor, cel fara de care scopul vietii tuturor nu ar exista ( cand cineva il implora pe Hitler sa paraseasca Berlinul pentru a ramane in viata, caci altfel viata lor ar lua sfarsit mi-am amintit de o relatare din cartea lui Hannah Arendt " Eichmann la Ieruslaimn" in care se povesteste cum, sper finalul razboiului, cand rusii se apropiau tot mai mult, multi nemti erau ok cu gandul ca Fuhrer-ul mai degraba ii va gaza decat ii va lasa in mainile rusilor)
Calmul cu care toata lumea accepta sinuciedera ( celebrele capsule cu cianura), vazuta ca un sfarsit demn, preferabil vietii ca prizonier de razboi.

Socant ramane pentru mine in continuare 'nestiinta' poporului german, ignoranta completa pe care o declara fata de ce anume se petrecea ( i.e deportarea everilor, taberele de concentare si Holocaustul). La finalul filmului Traudl Junge declara ca n-a stiut in ce se baga, ca habar nu avea de ce anume faceau exact nazistii, iar aceasta 'necunoastere' pare sa fie comuna intregii populatii germane. Dar, asa cum tot ea declara, ar fi putut foarte bine sa stie.

5 comentarii:

brightie spunea...

l-am vazut si eu aseara, impulsionata recenzia ta, insa in afara jocului exceptional al lui Bruno Ganz, n-as putea sa zic ca m-o dat pe spate.
nu m-as grabi s-o arat cu degetul (doar) pe Junge, complice la crimele holocaustului a fost omenirea intreaga. hitler n-a omorat 6 milioane de evrei in trei zile, ce dracu au pazit rusii si americanii pana in mai 1945?
anyways, cred ca singurele filme care reusesc sa sugereze relevant prin simboluri ce a insemnat rana asta pentru istoria umanitatii sunt lista lui schindler (pur si simplu genial) si inca un scurt metraj al carui nume nu mi-l amintesc acum.

puisorul cufurit spunea...

Am vazut filmul. Mi s-a parut foarte bine facut, regizat, jucat, scris etc.

YukiAme spunea...

"complice la crimele holocaustului a fost omenirea intreaga. hitler n-a omorat 6 milioane de evrei in trei zile, ce dracu au pazit rusii si americanii pana in mai 1945?"---cred ca problema e un pic mai complexa; din punctul meu de vedere germanii erau cei mai in masura sa 'observe' direct problema; ce naiba, iti dispare veciunul de deasupra si tu-ti continui viata ca si cum nu s-ar fi intamplat nimic?
masurile anti-evereiesti nu au fost luate peste noapte, de ce nimeni n-a reactionat inca din 1935 cand la Nurnberg everilor le-au fost retrase drepturile civice si politice si asa zisa 'lege a sangelui' cand relatiile sexuale dintre everi si germani au fost strict interzise?

brightie spunea...

probabil din acelasi motiv pentru care oamenii trec pe langa homelsi pe strada fra sa fie afectati sub nicio forma, pe principiul: nu e problema mea.

puisorul cufurit spunea...

Propaganda a functionat genial.