duminică, 31 ianuarie 2010

Pui " sa-ti lingi degetele" sau ce n-a mancat Parisul

Ingredinete:
1 pui
cate o lingura din urmatoarele: piper, sare grunjoasa, patrunjel uscat
3 catei de usturoi
bete( din gard sau de frigarui)
punga de hartie sau hartie de copt

ingredientul estential: 5 linguri grasime de porc( pentru nasurile fine se poate inlocui cu unt sau ulei, dar n-o sa fie la fel)

Pofta si inspiratia pentru reteta asta vin din 2 surse:
prima, o seara de iarna, in care ningea ca in poveste, noi( eu si sor-mea) eram mici, mici, de incapeam amandoua pe o sanie trasa de tata, cand mama a bagat 2 pui in pungi de hartie la cuptor dupa ce i-a uns bine bine cu ulei si apoi am iesit toti patru afara in minunea alba; cand am intrat in casa, hamestiti si cu nasurile rosii puii erau gata de cadea carnea de pe ei.
a doua: minunata carte a lui Radu Anton Roman, "Bucate, vinuri si obiceiuri romanesti" din care am aflat ierburile magice cu care se freaca puiul si miracolele din cuptor pe care le face grasimea de porc.

Preparare:
* incingem cuptorul
* se spala si se curata puiul, apoi se sterge bine de tot.
*se amesteca 3 linguri jumate de grasime cu sarea, piperul si patrunjelul uscat.
* se unge tava pe toti peretii si pe fund cu o lingura de grasime si se aseaza ramurelele/ betele de frigarui ca un grilaj( eu initial iesiem afara sa defrisez gradina blocului cand mi-am amintat ca am bete intr-un sertar :P) , pe care sa stea puiul.
* ungem puiul peste tot cu grasimea aromata, cateii de usturoi ii zdrobim cu lama cutitului si-i varam in pui.
* punem puiul in punga/ sau il impachetam in hartie de copt, si dam pe deasupra cu grasimea ramasa.
* turnam o cana de apa in tava.
* dam la cuptor dupa urmatorul tipic: primele 15 minute la foc iute, apoi la foc mediu spre mic. lasam aproximativ 1 ora si 45 de min ( in functie de cat e de mare animalul) fara sa umblam la el; dupa ce trece timpul il scoatem din cuptor, ii dam punga/ hartia de copt jos, avand grija ca toata grasimea din ea sa curga pe pui ( in acest moment puiul e gata, si carnea ar trebui sa inceapa sa se desprina de pe oase. mai lasam puiul 1 minut in cuptor la foc iute si inca 2 in cuptorul stins, ca sa prinda culoare.

se manaca cu degetele, cu mujdei de usturoi si gogonici murate. Io n-am mai apucat sa fac si cartofi.

Enjoy, o sa va doriti sa aveti mai multe degete :D

poze:




















3 comentarii:

brightie spunea...

oh, my

MONONOKE KITCHEN spunea...

arata bine puiul asta... si unele poze-s frumoase rau!

alex spunea...

multumim