miercuri, 30 decembrie 2009

dupa 20 de ani

Strada Revolutiei nr. 89--note de lectura

Dan Lungu si Lucian Dan Teodorovici aduna in aceasta carte 20 texte care raspund toate, in felul lor la cateva intrebari simple: Unde erau ( autorii lor) in zilele Revolutiei si ce faceau in acel moment? Cum au reactionat la vestea fugii lui Ceausescu? Bucuria a fost completa sau semne de intrebare apareau deja? si, eventual Cum e acum, dupa 20 de ani?

pentru mine lectura cartii mi-a dat prilej de reflectie ( poate si pt ca mare parte din ea am citit-o in tren, si ce naiba sa faci in tren daca nu sa citesti sau sa casti ochii pe geam pierdut in ale tale). mica mea obsesie legata de comunism( Cum naiba de a fost posibil?) incepe sa capete niste raspunsuri pe care de altfel camus mi le-a dat inca de acum ha-ha-ha, dar na, cat sa intelegi la 17 ani. Este exact ca in ' Ciuma', inatai apare un sobolan, apoi un altul, apoi un altul; cineva ii observa, dar nu se gandeste prea mult, ce, e doar un sobolan. cand in sfarsit iti dai seama cat sunt de multi sobolanii sunt deja organizati, au cuiburi bine ascunse, e greu sa te mai lupti cu ei si nu-ti ramane altceva de facut decat sa te obisnuiesti cu ei. Apoi sobolanul incepe sa detina controlul. Deja efectele se vad, apare ciuma, incerci sa te feresti, sa te lupti cu ei,dar ciumatii sunt din ce in ce mai multi si intr-o lume a ciumatilor tu esti ciumatul si tu trebuie sa fi eliminat. Si totul ar putea fi evitat daca la aparitia primului sobolan ne-am spune: Stai asa, nu e bine, asta e gresit. Sobolanii n-au ce cauta aici.
Dar nu. Pentru ca raul nu e rau dintr-o data, nu e 'mare si rau' , ci mic, uneori te gandesti ( si cat de banal suna) ca e chiar bine. Concluzia la care am ajuns este ca, in ciuda pretentiei noastre de homo sapiens sapiens, foarte putini avem capacitatea de a deosebi binele de rau.

Ce faceam eu in zilele Revolutiei nu are importanta, eram copil, amintirile sunt trunchiate. Dupa 20 de ani insa senzatia mea este ca romanul e in continuare debusolat politic. Nu are o educatie civica reala, opinia publica, bunul simt lipsesc totalmente, iar libertatea de expresie este inteleasa gresit, ca libertate la pamflet. Impresia mea este ca intram intr-o noua era de 'indobitocire', dar de data asta mult mai subtila si mult mai nociva.

Niciun comentariu: